Limburg Bedankt

Veolia Transport was een Nederlandse vervoersmaatschappij, onderdeel van het Franse Veolia Transport. In Limburg verzorgde Veolia onder meer het busvervoer, streekvervoer en treinverkeer op twee trajecten. Per 11 december 2016 beëindigde Veolia Transport haar activiteiten in Nederland. De 10-jarige OV-concessie ging over naar vervoerder Arriva, welke sinds december 2016 het vervoer in Limburg verzorgt.

Uitdaging

De 10-jarige OV-concessie van Veolia Transport Limburg liep op 10 december 2016 af. Voordat Arriva het portfolio over zou nemen, was het tijd om terug te blikken en Limburg te bedanken. Aan ons de vraag hoe dit het beste ingezet kon worden, met een aantal doelstellingen in het achterhoofd. Zo wilde men bij het jaarlijkse reizigersonderzoek een hoge score behalen, de motivatie van het eigen personeel hoog houden en afscheid nemen met een grote glimlach. Als onderdeel van een aanbesteding was het onze opdracht op een strategisch goed voorstel neer te leggen, waarbij een grafisch ontwerp en een marketingvoorstel werden gepresenteerd.

Oplossing

Wij adviseerden Veolia om in de maanden september t/m december een grote “Limburg Bedankt” reclamecampagne te voeren, waarbij de Limburgse reiziger wordt bedankt. De OV-consessie van Veolia Transport Limburg is zonder meer succesvol geweest, met een hoge klanttevredenheid tot gevolg. Het is daarom gepast om de Limburgse reizigers te bedanken. Tijdens deze campagne konden zij in de eerste 2 maanden op de website www.limburgbedankt.nl spectaculaire voordeelcoupons downloaden van de leukste Limburgse attracties. Denk onder meer aan hoge kortingen bij Snowworld, Holland Casino, het National Geographic Theater, Mondo Verde, Thermae 2000, Roda JC Kerkrade, VVV-Venlo en meer. In de laatste 2 maanden van de campagne konden reizigers kans maken op een citytrip naar een Europese hoofdstad. Dit kon door Veolia op een eigen creatieve wijze te bedanken door een foto te uploaden via www.limburgbedankt.nl of via de social media kanalen van Veolia. Hierdoor werd in deze campagne de reiziger bedankt door een cadeautje te geven en Veolia bedankt door de reizigers. Een grote glimlach als afscheid.

Om bovenstaande campagne goed weg te zetten werd gekozen voor een microlokale campagne insteek. Limburg werd opgedeeld in de meest belangrijke doelgroepen. Denk daarbij aan carnavalisten, sporters, studenten, voetbalsupporters, festivalbezoekers en meer. Van iedere doelgroep werd een eigen illustratie gemaakt. Deze gezichten van Limburg werden samen in een campagnebeeld verzameld. Via social advertising werd iedere doelgroep apart aangesproken. Zo kregen senioren een eigen visual te zien door te adverteren met behulp van een like-profiel. Welke pagina's jij via Facebook hebt geliked, bepalen jouw profielwaarde. Hier kunnen we in een advertising campagne gebruik van maken. Daarnaast werden in deze campagne onder meer OV-paaltjes gewrapped, een infographic geplaatst in de Limburgse dagbladen, narrowcasting in bussen, busbelettering, billboards op stations en advertenties ingezet. Het resultaat van de campagne was de hoogste klanttevredenheid in jaren en een afscheid met een glimlach.